Snel naar

Leidinggeven aan teams in ontwikkeling

Hoe zorg je ervoor dat een groep medewerkers zich ontwikkelt tot een goed samenwerkend en presterend team? Vanuit de omgeving en doelen van de organisatie worden de resultaten van teamwerk afgeleid. Dit is het vertrekpunt voor de veranderopgave van de leidinggevende. Deze leergang richt zich op effectief leiding kunnen geven aan teamontwikkeling.

In de kern gaat het om meer leren ‘zien’ en meer leren ‘doen’ met als doel een beter resultaat met het team te bereiken. Meer leren zien betekent leren om met behulp van verschillende brillen te onderzoeken wat er in het team speelt. Meer leren doen betekent het experimenteren met nieuwe acties en gedrag die effectieve samenwerking en resultaatgerichtheid bevorderen. De leidinggevende
heeft een belangrijke rol in de ontwikkeling van het team. Dit vereist een kritisch onderzoek naar het persoonlijk functioneren en de effecten van het eigen handelen op de teamontwikkeling.
 
 
 

Resultaat

  • U kunt een scherpe diagnose maken van het teamfunctioneren.
  • U heeft meer inzicht in hoe u de ontwikkeling van een team kunt beïnvloeden.
  • U heeft beter zicht op hoe uw eigen gedrag de ontwikkeling van een team stimuleert of juist belemmert.
  • U beschikt over meer alternatieven om het team op weg te helpen en beter te laten presteren.

Wat deelnemers aansprak in de leergang

  • “Ik heb geleerd hoe een team effectiever kan werken, wat mijn rol daarin is en hoe ik juiste instrumenten als een cockpit in kan zetten.”
  • “Niet alleen de deskundige begeleiding, maar juist ook andere deelnemers hebben mij geholpen meer te begrijpen van de manier waarop mijn teams soms reageren en hoe ik in kan omgaan met een lastige situatie.”
  • “De leergang biedt een goede mix van theorie en praktijk. Het meeste heb ik geleerd van het actief bespreekbaar maken en oefenen van situaties waarin ik zelf kon ervaren hoe ik handel en wat het effect is op anderen.”
  • “Er is een nieuwe wereld voor mij open gegaan. Ik zie nu dat het introduceren van een nieuwe werkwijze, een ander hulpmiddel of een rolverdeling een effect heeft op de samenwerking tussen teamleden. Ik denk nu beter na over de effecten die ik wil bereiken en wat ik van mijn team verwacht.”
  • Ben van der Post– Clustermanager,  TriviumLindenhof:  “De training heeft zeker gebracht wat ik er van had verwacht. Het was een goede combinatie van theorie met persoonlijke diepgang. Er was ruimte om van de gebaande paden af te wijken. Het heeft voldoende gebracht om met de teams aan de slag te kunnen. De persoonlijke verdieping heeft wel weer zaken in gang gezet. Een leuke, actieve en leerzame training.”
  • Rick Idema— Supervisor, Santrade: “Er is een nieuwe wereld voor mij open gegaan. Ik zie nu dat het introduceren van een nieuwe werkwijze, een ander hulpmiddel of een rolverdeling een effect heeft op de samenwerking tussen teamleden. Ik denk nu beter na over de effecten die ik wil bereiken en wat ik van mijn team verwacht.”
  • Claire Wouters – Senior coördinator, Avans Hogeschool:“De leergang heeft mij meer gebracht dan verwacht. Ik heb erg veel mooie, nieuwe inzichten gekregen in mijzelf, maar ook in mijn visie op het veranderproces. Tijdens de leergang wordt verder gekeken dan alleen het theoretisch kader.“
  • Manon van Tinteren – Manager stabiele zorg, ZZG Zorggroep: “Niet alleen de deskundige begeleiding, maar juist ook andere deelnemers hebben mij geholpen meer te begrijpen van de manier waarop mijn teams soms reageren en hoe ik kan omgaan met een lastige situatie.”
  • Frank  Wieringa – Lijnmanager , Koninklijke Verkade NV: “Ik heb geleerd hoe een team effectiever kan werken, wat mijn rol daarin is en hoe ik juiste instrumenten als een cockpit in kan zetten. De uitwisseling van ervaring met deelnemers van andere organisaties vond ik zeer inspirerend en heeft me laten inzien dat ik situaties op een andere manier kan benaderen.
  • Arna Cobussen—onderwijsmanager, ROC de Leijgraaf: “Ik ben me meer bewust geworden van  mijn patronen en welk effect dit  heeft op het team. Ik durf meer van mij als persoon te laten zien. Dat maakt de interactie met mijn team persoonlijker en zorgt voor een betere dynamiek op de werkvloer. “

 

Deelnemende organisaties van afgelopen jaren

Abbott Laboratories—AKZO Nobel—Avans Hogeschool—Britisch American Tobacco—DAF trucks—Dichterbij—Dominicus College—Departement Sociologie—DuPont Dordrecht—Eltink Projectmeubilering—Enrichment Technology—Gemeente Tilburg—Heineken BV—Koninklijke Verkade NV—Océ technologies—ROC de Leijgraaf—Santrade BV—Sensire—Trimenzo—TriviumLindenhof—Tyco Electronics— ZZG Zorggroep

Praktische informatie

Data

In november 2021 zal de volgende leergang starten. De precieze data zullen spoedig bekend worden gemaakt.

Extra korting voor meer effectiviteit

Bij het leiden van teamontwikkeling heb je er veel aan als je dat samen met collega teamleiders kunt doen. Sterker nog: wat werkt beter dan het goede voorbeeld geven en zelf ook als team van teamleiders werken! Om deze reden willen we stimuleren dat er meer cursisten uit dezelfde organisatie tegelijkertijd deelnemen. De aangeboden stof kunt u dan gemakkelijker samen vertalen naar de praktijk van uw eigen organisatie. Ook kunt u elkaar wijzen op uw eigen ‘blinde vlekken’. Gezamenlijk werken aan teamplannen vergroot daarbij de kans dat u het plan daadwerkelijk in de eigen organisatie kan realiseren en dat u de opgedane kennis u meer eigen maakt.
  • € 3.250,- 1e deelnemer
  • € 2.750,- 2e deelnemer
  • € 2.250,- 3e deelnemer
  • € 2.750,- p.p. vanaf 4 pers.

Bij vragen of belangstelling

Bij vragen of belangstelling vragen we u contact op te nemen.

Inschrijven

Als u zich wilt inschrijven voor deze leergang kunt u hier een inschrijfformulier downloaden en dit ingevuld mailen naar info@st-groep.nl.

Stuur door

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email